در سال ۱۳۹۹ دهمین کتاب با عنوان «عصمت» از حکیم جلیل القدر حضرت آیت الله وفسی به چاپ رسید که به بررسی مسئله عصمت انبیاء – سلام الله علیهم – در قرآن کریم میپردازد.
در این اثر که شامل پنج بخش: ۱- قرآن منیر ۲- عصمت ۳- عصمت انبیاء – سلام الله علیهم – در قرآن ۴- عصمت نبیّ مکرّم اسلام – صلی الله علیه و آله – ۵- عصمت اهل بیت – سلام الله علیهم – (مقام امامت) میباشد، تلاش شده، بعد از نگاهی اجمالی به اعجاز قرآن، تحریف ناپذیری قرآن، حجیّت قرآن و همچنین بیان آراء مذاهب اسلامی در مورد عصمت و اقوال علمای شیعه و براهین عصمت انبیاء – سلام الله علیهم – و منشاء تکوینی عصمت، به برخی شبهات، مبنی بر عدم دلالت آیات شریفه ی قرآن کریم بر عصمت انبیاء – سلام الله علیهم – پاسخ داده شود.
در ۲ بخش پایانی کتاب نیز، دانشمند گرامی با توجه به آیات اختصاصی درباره حضرت رسول اکرم – صلی الله علیه و آله – ، دعاهای حضرت ابراهیم – سلام الله علیه – و نور بودن پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله – و همچنین آیات مربوط به عدم ظلم در امام، اولی الامر، مباهله و تطهیر، در صدد اثبات و دفاع از عصمت نبی مکرم اسلام و اهل بیت گرامیشان – سلام الله علیهم – و عصمت مقام امامت در قرآن کریم، بر آمده اند.
آنچه بر ارزش و اهمیت مطالعه این کتاب و تأمّل در مطالب آن می افزاید توجه به دو نکته میباشد: اول آنکه کسانی در خود دنیای اسلام، ارتکاب گناه صغیره و حتی کبیره، آن هم از روی عمد را، در مورد انبیاء -سلام الله علیهم- جایز و ممکن دانسته، و به طریق اولی خطا و سهو را در افعال و اعمال غیر تبلیغی و تبیینی ایشان روا برشمردهاند. دوم آنکه در دنیای اسلام، عده ای قائل شدهاند که قرآن کریم درصدد دفاع از عصمتِ (عصمت خاص و مورد نظر اکثر حکمای شیعه) انبیاء – سلام الله علیهم – برنیامده و آیاتی دالّ بر عصمت مورد نظر، در مورد انبیاء – سلام الله علیهم – به ویژه نبیّ مکرم اسلام – صلی الله علیه و آله – وجود ندارد و یا حداقلّ، دلالت آن مفهوم و مبیَّن نیست.
این اثر را باید از جمله آثارِ عقیدتی و اصطلاحاً کلامی این استاد بزرگوار برشمرد.
تعداد صفحات کتاب: ۱۳۰